Title Image

Vilken utbildning är utvecklande för dig?

Vilken utbildning är utvecklande för dig?

Texten nedan skrevs ursprungligen till Mendeleobloggen och när den nu inte finns kvar tycker jag att inlägget ska få bo här i stället, om än i lite reviderad form. Passar bra med lite återbruk denna vår då det är fullt upp med andra projekt som gör intervjuandet till bloggen svårt att hinna med.

Utbildning som leder till utveckling

Förhoppningsvis har en stor andel av de utbildningar du gått gett dig ett mervärde på flera sätt. Utbildningar har olika funktioner i olika skeden i yrkeslivet. En grundutbildning kan sägas bestå av en mängd olika byggstenar där varje del för sig kan vara svår att se värdet med (kanske inte för dig?) men tillsammans bygger de en grund att stå på. När vi sedan lämnat grundutbildningen bakom oss och börjar arbeta ute i det verkliga livet, då märker vi var grunden är stabil och var den behöver byggas upp mer eller fyllas ut. Kanske är det kortare utbildningar som behövs, eller workshops där du får lära dig nya metoder eller fördjupa din kunskap om en viss målgrupp du möter. Denna typ av vidareutbildningar behövs kontinuerligt i vårt yrkesliv, för att få inspiration, bredda vår kompetens och för att utvecklas tillsammans med samtiden.

 

Vi kan också komma till en punkt då vi behöver en rejäl renovering. Vi behöver ta ett omtag, lära nytt och uppdatera oss ordentligt. Då kan det vara dags för en mer omfattande utbildning eller en serie workshops inom samma område. Oavsett hur stort eller litet behov du har så är det önskvärt att den utbildning du går på faktiskt ger dig möjlighet till utveckling.

Vad bidrar till din utveckling?

Nu vill jag att du funderar en stund. Vad är gemensamt för de utbildningstimmar som har gett dig mest? De timmar som du fortfarande kommer ihåg och bär med dig? För mig är det några saker som sticker ut.

Kunskap och engagemang

Det första är föreläsare som är riktigt kunniga inom sitt ämne och som är engagerade i vad de lär ut. De tycker om att prata om det som utbildningen avser handla om och de har en uppsjö av egna exempel på hur de förstått och applicerat kunskapen som de ska förmedla.

Guldkornen i all kunskap

Det andra är att föreläsaren har vaskat fram guldkornen åt oss. Inom många utbildningsområden finns det en enorm kunskapsbank att hämta information ifrån. Det kan vara svårt att sålla i kunskapen; vad är viktigt, vad är nytt, vad behöver jag veta? På riktigt bra föreläsningar har den som utbildar gjort detta förarbete och valt ut det som vi behöver veta och det som är viktigast att träna sig på. Att välja ut innebär ju också att välja bort och detta är en svår men ack så viktig uppgift för en föreläsare.

God pedagogik

En tredje faktor är att utbildaren har en strategi för kunskapsförmedling. Detta är kanske det viktigast av allt, att föreläsaren förmedlar innehållet på ett sådant sätt att du som deltagare blir aktiv i inlärningen under utbildningens gång och sedan kan använda dig av kunskapen direkt när du kommer till jobbet därefter. Innehållet ska vara praktiskt tillämpbart och för att det ska vara möjligt behöver det tränas på under pågående utbildning.

Tid till självreflektion

För egen del har jag också en sista punkt som jag vurmar lite extra för och det är att det finns utrymme för självreflektion under utbildningens gång. Jag har märkt att jag får ut mycket mer av en utbildning om jag ges möjlighet att då och då stanna upp och applicera kunskapen på mig själv. Det kan vara jobbigt och läskigt men oj så nyttigt!

Inlägget är skrivet av Elin Wesslander som är legitimerad psykolog och psykoterapeut samt specialist i klinisk psykologi. Specialistbloggen syftar till att sprida kunskap, inspiration och reflektion kring ämnen relaterade till yrkesutveckling för psykologer och andra personer inom människovårdande arbeten.